چگونه برنامه نویس شویم
1 0

چگونه برنامه نویس شویم


چگونه برنامه نویس شویم

در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را که قبل از برنامه نویس شدن نیاز است ، شما بدانید مورد بررسی قرار دهیم و از دوستانی که در این زمینه فعالیت می کنند می خواهیم، نظرات خود در این مقاله برای برنامه نویسان تازه کار و کسانی که می خواهند برنامه نویس شوند در میان بگذارند.

 

برای برنامه نویس شدن راه های زیادی است اما در این راه کسی که  برای برنامه نویس شدن قدم بر می دارد ما هستیم و باید سعی کنیم همیشه راه های مناسبی را انتخاب کنیم.

 

مهمترین گام برای برنامه نویس شدن چیست؟

همیشه سعی کنید راه های جدید را امتحان کنید و از شکست خوردن نترسید چرا که همیشه بعد از چند شکست به پیروزی می رسید و این نشانه این است که شما در حال پیشرفت هستید.

 

چرا می خواهید برنامه نویس شوید؟

قبل از اینکه بخواهید برنامه نویس شوید بهتر است از خودتان بپرسید قصد و هدف شما از برنامه نویس شدن چیست؟

  • آیا می خواهید به درآمد برسید؟
  • آیا برای شغل خاصی که مد نظر دارید می خواهید برنامه نویس شوید؟
  • آیا برای ایده هایی که در ذهن خود دارید می خواهید برنامه نویس شوید؟
  • آیا رشته تحصیلی شما کامپیوتر یا رشته ای است که نیاز به دانش برنامه نویسی دارد؟
  • آیا می خواهید برای تفریح و سرگرمی برنامه نویس شوید؟
  • آیا می خواهید برای ... برنامه نویس شوید؟

پاسخ به این سوال ها اهمیت بسیاری دارد تا بتوانید در مراحل بعد بهتر عمل کنید.

 

آیا زبان انگلیسی برای برنامه نویسی نیاز است؟

دلیل اینکه، نیاز است ما به زبان انگلیسی مسلط باشیم، این است که زبان خود سیستم عامل یا کامپیوتری که با آن کار می کنید انگلیسی می باشد.

اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید شاید خیلی سریعتر بتوانیم یک برنامه نویس شوید. چرا که خیلی آسان می توانید به مطالب آموزشی که به زبان انگلیسی هستند دسترسی داشته شده باشید و یا سوالاتی که هنگام برنامه نویسی پیش می آید را پیدا کنید.

اگر به زبان انگلیسی مسلط نیستید نگران نباشد ولی سعی کنید زبان انگلیسی خود را رفته رفته بهتر کنید. چرا که دستورات زبان های برنامه نویسی نیز به زبان انگلیسی می باشند.

آیا زبان انگلیسی برای برنامه نویسی نیاز است؟

 

آیا دانستن ریاضیات به برنامه نویسی کمک می کند؟

پاسخ به این سوال می تواند این گونه باشد، بدلیل اینکه در برنامه نویسی ما با تحلیل سروکار داریم و باید روش و متد یا به اصطلاح الگوریتم انجام کاری را پیدا کنیم ، همه این موارد با دانستن ریاضیات به خوبی پیش می رود. ولی این که کسی در ریاضیات ضعیف باشد نمی تواند برنامه نویس خوبی شود ، اشتباه می باشد چون به تدریج که فردی برنامه نویسی را با علاقه شروع کند و قدم به قدم جلو رود، چون که همیشه الگوریتم های مختلف را یاد گرفته و پیاده سازی می کند باعث می شود که با آن مطلب آشنا شود و به اصطلاح با ریاضیات نیز آشنا می شود.

برای مثال وقتی شما برنامه ای می نویسید که مقسوم علیه های یک عدد را محاسبه کند شما با مفهوم مقسوم علیه آشنا می شوید و می فهمید که اگر عددی بر عدد دیگر قابل تقسیم باشد آن عدد مقسوم علیه می باشد پس شما الان یک مطلب از ریاضیات را یاد گرفتید. البته این یک مثال ساده می باشد و می توان مثال های پیچیده تری نیز مثال زد.

آیا دانستن ریاضیات به برنامه نویسی کمک می کند؟

 

در چه زمینه ای می خواهید برنامه نویسی را شروع کنید؟

به دلیل وسیع بودن زمینه های برنامه نویسی بهتر است برای شروع یکی از زمینه های زیر را انتخاب کنید.

  • برنامه نویسی تحت وب
  • برنامه نویسی تحت ویندوز
  • برنامه نویسی موبایل
  • برنامه نویسی سیستم عامل
  • و...

برنامه نویسی تحت وب

برنامه نویس وب به کسی گفته می شود که بتواند یک وب سایت طراحی کند یا اینکه به زبان های سمت Client و زبان های سمت Server آشنایی کامل داشته باشد و بتواند قسمتی از کار طراحی را به دست گیرد. برنامه نویس وب خود به دو قسمت برنامه نویس سمت سرور که می تواند از تکنولوژهایی همچون Asp.Net که از زبان سی شارپ برای برنامه نویسی استفاده می کند، و یا از زبان PHP و زبان های دیگری همانند JSP ، Python و Node JS و ... نوشته شود.

دومین مورد طراحی وب  سایت ، قالب یا نمای گرافیک وب سایت می باشد که از زبان های سمت کلاینت همچون CSS، HTML،JQuery و... برای طراحی استفاده می شود.

برنامه نویسی تحت ویندوز

برنامه نویس ویندوز به کسی گفته می شود که بتواند یک نرم افزار همانند سیستم ثبت نام دانشجویی، سیستم بیمارستان ، حسابداری ، اتوماسیون اداری و مواردی شبیه به اینها  را پیاده سازی کرده و در اختیار کاربران قرار دهد. برای نوشتن این برنامه ها نیاز به یادگیری زبان های برنامه نویسی همچون C#.Net ، Java و...  می باشد.

برنامه های که به زبان C#.Net نوشته می شود در سیستم عامل های ویندوز کار می کند اما برنامه های که به زبان Java نوشته می شود می توان در هر سیستم عاملی اجرا کرد.

برنامه نویس موبایل

برنامه نویس موبایل به کسی گفته می شود که بتواند یک برنامه ، بازی و... برای گوشی های اندروید یا IOS بنویسد. برنامه نویس اندروید باید به زبان جاوا مسلط باشد و برنامه نویس IOS باید به زبان های مانند Swift و ... مسلط باشد.

 

ایجاد مثال های کاربردی و تحلیل برنامه های دیگران

سعی کنید ایده های که در ذهن خود دارید را پیاده سازی کنید و یا ایده های که جای دیگر راه اندازی شده برای تمرین و یادگیری خود تحلیل کنید. و همیشه مثال های متعددی را برای یادگیری بهتر خود انجام دهید.

مغرور نشوید و به دانسته های خود نبالید

 

از شکست های پیاپی نا امید نشوید

ممکن است در این راهی که گام بر می دارید خسته و دلسرد شوید. اول هر کاری سخت است. زمانی که برای یکی از دوستان حل معکب روبیک را توضیح می دادم می گفت خیلی خیلی سخت است اما بعد از یادگیری تنها جمله ای که از او شنیدم این بود حل معکب روبیک حتی از روشن کردن یک گوشی موبایل هم ساده است.

از شکست های پیاپی نا امید نشوید

 

مغرور نشوید و به دانسته های خود نبالید

اگر چند سال به یادگیری زبان های برنامه نویسی وقت گذاشتید و به راحتی می توانید برنامه های خیلی خوبی بنویسید این را بدانید که هیچ چیزی نمی دانید. و باید به یادگیری خود ادامه دهید اما همیشه سعی کنید از دیگران یاد بگیرید و همینطور علم خودتان را به دیگران یاد دهید (به یاد زمانی باشید که مشکلات خودتان را از دیگران می پرسیدید).

مغرور نشوید و به دانسته های خود نبالید

 

همیشه به روز باشید و مطالب جدید را یاد بگیرید

همیشه سعی کنید اطلاعات خودتان را بروز کنید و از تکنولوژی های جدید استفاده کنید. زمانی که نسخه آزمایشی چیزی ارائه می شود. سعی کنید آن را امتحان کنید.

 

همه چیز را خودتان بنوسید

یعنی تا حد امکان از برنامه ها و کدهای آماده استفاده نکنید. البته استفاده از کدهای آماده اشکالی ندارد اما لذتی که خودتان می نویسید را ندارد. چرا که کدهای آماده فکر یک شخص دیگر است و بهتر است همیشه ایده های دیگران را توسعه دهیم نه اینکه کپی کنیم.

 

دوستان برنامه نویس داشته باشید و با آنها همیشه در ارتباط باشید

در وبسایت ها، انجمن ها، وبلاگها و هرجا که برنامه نویسی هم زبان خود یافتید سعی کنید که با او رابطه ی دوستی برقرار کنید. و همیشه سعی کنید اولین نفری باشید که اطلاعات خود را به اشتراک می گذارید.

 

ناگفته ها

  • وقتی مبتدی هستی حرفه ای ها را نقد نکن
  • وقتی متوسط هستی خود را حرفه ای نبین
  • وقتی حرفه ای شدی مبتدی ها را فراموش نکن و با متوسط ها هم بحث نکن

 

  • وقتی مبتدی هستی کپی کن اما به نام خودت منتشر نکن
  • وقتی متوسط هستی ایده بگیر اما کپی نکن
  • وقتی حرفه ای هستی فقط خلق کن

 

  • وقتی مبتدی هستی بدان که روزی حرفه ای خواهی شد
  • وقتی متوسط هستی بدان که نباید در این جایگاه بمانی
  • وقتی حرفه ای شدی فراموش نکن روزی مبتدی بودی

 

  • وقتی مبتدی هستی بدان که اکنون هیچ نمی دانی
  • وقتی متوسط هستی بدان که هنوز هیچ نمی دانی
  • وقتی حرفه ای هستی بدان که هنوز هم هیچ نمی دانی

منبع: کارکو
facebook googleplus instagram linkedin twitter telegram

مقاله های مرتبط

Captcha
نظرات کاربران
  • مرتضی پاسخ

    مرتضی ۱۳:۱۷:۵۱   ۱۳۹۴/۱۲/۷

    با سلام من به خاطر علاقه ای که به برنامه نویسی دارم دارم بیشتر زبان های برنامه نویسی رو کار میکنم سی شارپ، اندروید،جاوا،اچ تی ام ال ، سی اس اس ،پی اچ پی ، ای اس پی ، ... به نظر شما به مشکل نمیخورم؟ با تشکر

    • حسین فتحی پاسخ

      حسین فتحی ۲۰:۴۳:۵۶   ۱۳۹۴/۱۲/۷

      با سلام

      کاربر گرامی در ابتدا شما هدف خود را از برنامه نویسی مشخص کنید سپس ببینید که با توجه به هدفتان کدام زبان برنامه نویسی مناسب کار شما می باشد. سپس سعی کنید که آن زبان را به طور کامل فرا بگیرید و بعد از فراگیری آن می توانید زبان های دیگر را تا حدی یاد گرفته و با آنها آشنا شوید. پس همیشه سعی کنید یک زبان را با جزییات کامل یاد بگیرید.