معیاری های انتخاب زبان سمت سرور برای طراحی وب سایت
1 0

معیاری های انتخاب زبان سمت سرور برای طراحی وب سایت


معیاری های انتخاب زبان سمت سرور برای طراحی وب سایت

شاید انتخاب یک زبان برنامه نویسی در حالت کلی کار سختی باشد ولی می توان با توجه به معیاری های مختلفی زبان سمت سرور برای طراحی وب سایت را انتخاب نمود.

ویژگی ها یا مشخصات یک زبان را صفات آن زبان می نامند در زیر به چند مورد اشاره می کنیم.

 

Abstractions : انتزاع :

بیشتر زبان های برنامه نویسی قوانین خاصی دارند که کمک می کنند علایم ساختارهای داده ای را تعریف کرده و همجنین روش های دستکاری داده ها که دستورات در آن زبان اجرا می شوند. این قوانین به انتزاعی بودن معروف هستند. هر زبان برنامه نویسی باید به مقدار کافی از انتزاعی بودن حمایت کند و این نیاز توسط اصل انتزاعی تعریف می شود. اصل انتزاع در برخی موارد مشتق شده است که به عنوان یک توصیه به برنامه نویس وب داده می شود که این کار باعث می شود برنامه نویس به درستی از مفهوم انتزاعی بودن استفاده کند.

عملکرد و هدف :

زمانی که شما از یک زبان برنامه نویسی استفاده می کنید و کار نوشتن برنامه را آغاز می کنید، شما نیاز به یک سیستم کامپیوتری دارید که محاسبات و الگوریتم های شما را کنترل نماید.تعریف کامل از یک زبان برنامه نویسی شامل توصیف آن یا یک ماشین یا یک پردازنده می باشد که برای یک زبان برنامه نویسی ایده آل باشد.این یکی از دلایلی است که زبان های برنامه نویسی را از زبانی که انسان ها با یکدیگر تعامل می کنند متفاوت می کند البته این موضوع را با اینکه زبان های برنامه نویسی سطح بالا به زبان انسان نزدیکترند اشتباه نگیرید.

 

قدرت بیانی زبان برنامه نویسی :

زبان ها عمدتا توسط محاسباتی که قادر به انجام آن هستند بیان می شوند. که این قدرت رسا بودن زبان  برنامه نویسی را می رساند و همچنین به عنوان یکی از صفت های مهم زبان برنامه نویسی می باشد.

در انتخاب یک زبان برنامه نویسی باید به عواملی نگاه داشته باشیم که عبارتند از  :

از آنجایی که زبان های برنامه نویسی زیادی برای برنامه نویسی تحت وب وجود دارند که باعث می شود انتخاب یک زبان برنامه نویسی سخت باشد نگاهی به این عوامل می تواند ما را در انتخاب زبان برنامه نویسی یاری کند.

 

داشتن پلتفرم هدفمند :

اولین چیزی که شما باید درباره آن تصمیم بگیرید این است که برنامه در کجا اجرا خواهد شد. تعداد کمی از زبان های برنامه نویسی وجود دارد که در انواع مختلف سیستم عامل ها اجرا می شوند.برای مثال یک برنامه ای که با زبان سی نوشته شده است برای اجرا در سیستم عامل لینوکس و ویندوز نیاز به کامپایلر دارد.

 

دامنه زبان برنامه نویسی :

منظور از این مورد این است که گستردگی زبان به چه صورت می باشد که باید زبان برنامه نویسی را انتخاب کنیم که کار را کمی مشکل می کند. برای این کار می توانیم با جستجو در صنعت یا افراد گستردگی استفاه از زبان ها را بفهمیم.

 

کارایی :

کامپایلری که شما برای زبان برنامه نویسی انتخاب می کند باید کارامد باشد تا بتوانید یک زبان برنامه نویسی سریع داشته باشید.

 

کشش و عملکرد زبان برنامه نویسی :

زبانی را که انتخاب می کنید باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا به شما اجازه افزودن ویژگی های جدیدرا بدهد.همچنین عملکرد کلی آن باید به طور کلی مناسب باشد.

 

در دسترس بودن کتابخانه زبان برنامه نویسی :

زبان برنامه نویسی باید دارای یک کنابخانه قدرتمند باشد که شما بتوانید مشکلات خودتان در توسعه وب سایت را حل نمایید.

 

اندازه پروژه :

از لحاظ اندازه دو نوع زبان برنامه نویسی وجود دارد 1- بزرگ 2 کوچک . شما باید زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید که بتواند برای اندازه پروژه شما مناسب باشد و در راه توسعه آن به مشکل برنخورید.

 

قدرت بیان و زمان تولید برنامه :

باید زبان برنامه نویسی بسیار رسا بوده و همچنین این که زمانی را که صرف تولید کدهای نوشته شده توسط شما می کند تا حد امکان پایین باشد.

 

پشتیبانی :

زبانی که شما انتخاب می کنید باید توسط ارائه دهندگان آن پشتیبانی شود تا شما در آینده به مشکل بر نخورید.

 

متن باز بودن زبان برنامه نویسی :

این مورد بستگی به طرز تفکر فرد یا گروهی که می خواهند زبان برنامه نویسی را انتخاب کنند دارد. ولی یک از عواملی می باشد که در انتخاب زبان موثر است.

 

انتخاب زبان بر اساس کشوری که در آن زندگی می کنید :

البته این مورد نسبت به موارد قبلی شاید کم رنگتر باشد ولی در کشور ما به این مورد بسیار توجه می شود برای مثال در کشور ما زبان سی شارپ طرفداران زیادی نسبت به زبان جاوا دارد.

 

البته به جز این موارد موارد زیادی وجود دارد که می توان به مدیریت حافظه ، قابلیت حمل ، هزینه ( هزینه استفاده ، هزینه انتقال برنامه ، هزینه اجرای برنامه ، هزینه ایجاد ، هزینه نگهداری ، هزینه یادگیری ) تجربه ای که از زبان برنامه نویسی دارید،پایگاه داده ای که با آن کار خواهید کرد ، رنک یا رتبه زبان ها که توسط موسسات یا وب سایت های معتبر ارائه می شود و موارد زیادی که می تواند درمورد آنها یک مقاله نوشت.

با این اوصاف به نظر من می توان از بین زبان ها جاوا ، پایتون ، پی اچ چی و سی شارپ برای برنامه نویسی تحت وب استفاده کرد. البته انتخاب یکی از این زبان های به این معنی نیست که این زبان برنامه نویسی تمامی ویژگی های یک زبان خوب را دارد می باشد.

 

در پایان به این نکته اشاره می کنیم که مدیر پروژه باید تمامی موارد را مورد کنکاش قرار داده و تحقیقات زیادی را انجام داده و اینکه خود در آن زبان برنامه نویسی ماهر بوده و به تمامی زوایای آن مسلط باشد.

منبع: کارکو
facebook googleplus instagram linkedin twitter telegram

مقاله های مرتبط

Captcha